Satul Govajdia amplasat la 20 km distanta de Hunedoara, ascunde o adevarata comoara a tarii noastre, primul furnal cu flux continuu din Europa si al doilea din lume. Se spune ca aici s-ar fi turnat componente din fonta pentru constructia Turnului Eiffel din Paris. Furnalul a fost prezentat la una dintre cele mai mari expozitii din secolul al XIX-lea, Expozitia Universala de la Paris din 1889. Cu ocazia acestei expozitii a fost construit Turnul Eiffel. Uluitor, nu?
Cu o istorie de peste 200 de ani, furnalul din Govajdia era cel mai modern din vremea respectiva, procesul tehnologic de topiere a minereurilor de fier facandu-se fara oprire, nefiind necesara intreruperea activitatii pentru incarcare si descarcare. Cu o inaltime de 10 m si un diametru de 2 m, cuptorul in forma circulara este impresionant daca ne gandim la importanta pe care a avut-o in acele vremuri, acesta contribuind la dezvoltarea intregii zone.
Constructia furnalului a avut loc intre anii 1806-1810, pe locul unui vechi atelier de prelucrarea a fierului, in Valea Padurenilor, in apropierea Muntilor Poiana Rusca, bogati in minereuri de fier. Acesta a functionat pana in anul 1924, cand uzinele de fier din Hunedoara au inceput sa produca cantitati mult mai mari decat la Govajdia. Astazi, cladirea pare abandonata. Totusi, furnalul este deschis vizitatorilor, accesul facandu-se la liber. In anul 2000, furnalul de la Govajdia a fost declarat Monument de arhitectura industriala, fiind inclus pe lista monumentelor istorice din judetul Hunedoara.
Din pacate, chiar daca au existat proiecte pentru restaurarea cladirii, acest lucru nu s-a materializat. Exista planuri de refacere a traseului de cale ferata pe care circula odata mocanita intre Govajdia si Hunedoara precum si introducerea furnalului in circuitul turistic, insa costul investitiei se ridica la 1 milion de euro. Desi pana acum nu s-a primit finantare pentru acest proiect, imi doresc ca zona aceasta sa invie, sa isi primeasca locul binemeritat trecand de la o cladire uitata in timp la o atractie turistica importanta din zona.
Mocanita care lega Hunedoara de Govajdia, strabatea un traseu spectaculos prin Tinutul Padurenilor, pe cale ferata ingusta. Aceasta a fost construita cu scopul de a transporta minereuri de fier dar si persoane, fiind una dintre primele linii de cale ferata ingusta din Transilvania. A functionat vreme de 100 de ani insa odata cu declinul combinatului siderurgic, aceasta a fost inchisa, dezafectata si vanduta la fier vechi pe bucati. Din pacate, nu s-a gandit nimeni la valoarea turistica pe care o are acest traseu de 16 km care porneste din zona castelului Huniazilor si strabate tinutul, prin locuri cu adevarat fascinante. Din ceea ce a fost odinioara traseul mocanitei pe calea ferata ingusta, au mai ramas ruinele podurilor, doua tunele (dintre care unul de 800 m) si terasamentul.
Daca ajungeti in zona, nu ratati Lacul Cincis. Am scris mai multe despre aceasta zona incantatoare, aici: Satele de sub ape, Cincis.
Love,
A.C.