Oresund, podul care uneste Danemarca de Suedia

Podul Oresund (Øresund) este cel mai lung pod rutier si feroviar din Europa, dar mai ales este podul care uneste 2 tari, Danemarca si Suedia. Unul din principalele motive pentru care am ales sa vizitam aceste tari, a fost aceasta capodopera inginereasca. Fascinantul pod are o lungime de aproximativ 16 km si traverseaza stramtoarea Oresund, unind 2 orase din 2 tari diferite, Copenhaga si Malmo.

Am descoperit pe internet imaginea incredibila a unui pod care strabate apele, un drum care se intrerupe in mijlocul marii si isi continua traseul printr-un tunel subacvatic. Odata cu aceasta poza, a crescut si mai tare interesul nostru pentru tarile nordice. Trebuia sa ajungem acolo, trebuia sa vedem dar mai ales, sa traversam si noi marea pe unul dintre cele mai interesante poduri, un proiect architectural inedit.

Podul se intinde pe o lungime de 8 km in Suedia unde, de pe insula artificiala de la mijlocul stramtorii, denumita Papperholm isi continua traseul de 4 km pe sub ape, printr-un tunel si iese la suprafata pe insula daneza Amager.

De ce un pod tunel? S-a recurs la saparea unui tunel pentru o parte din drum pentru a nu deranja traficul aerian, in apropiere aflandu-se aeroportul din Copenhaga dar si pentru a lasa spatiu navelor care traverseaza stramtoarea.

Constructia podului Oresund a inceput in anul 1995 iar acesta a fost inaugurat oficial 5 ani mai tarziu, in iulie 2000. Finalizarea podului a fost sarbatorita in anul 1999, iar primele persoane care au inaugurat acest drum au fost printul Frederik al Danemarcei si Printesa Victoria a Suediei, cei doi intalnindu-se fix la jumatatea podului pentru a celebra momentul.

Constructia podului-tunel Oresund a fost finalizata cu 3 luni inainte de termenul prevazut, chiar daca in perioada lucrarilor, constructorii au avut parte de o serie de surprize neobisnuite. In timp ce sapau tunelul pe fundul marii au descoperit 16 bombe neexplodate, acestea provenind din cel de-al Doilea Razboi Mondial. Mai mult, s-au efectuat o serie de greseli la un segment de tunel, fiind construit incorect insa cu toate acestea, cu trei luni inainte de termenul de finalizare, podul Oresund care uneste cele 2 tari nordice, a fost deschis publicului larg.

Despre Podul Oresund:

  1. Structura de rezistenta are o masa de 85.000 tone
  2. 4 benzi rutiere si 2 sine de cale ferata
  3. Lungime tunelului este de 4050 m
  4. Cele 2 turnuri care sustin cablurile de otel au o inaltime de 204 m si o distanta de 500 m intre ele. Inaltimea podului este de 57 m ceea ce permite vapoarelor sa treaca pe sub el.
  5. Investitie – 4 miliarde de euro. Costul podului se estimeaza ca va fi recuperat in 2037.
  6. Proprietatea este detinuta jumatate de statul danez si jumatate de cel suedez.

Potrivit Comitetului Oresund, construirea acestui pod a determinat o crestere economica de 8,4 milarde euro ambelor state, asta datorita cresterii numarului de calatori dar si a costurilor mai mici cu deplasarea.

Cum poti traversa podul? Cu masina sau cu trenul. Noi am ales trenul.

Pentru a traversa cu masina podul Oresund, trebuie sa platiti urmatoarele tarife:

1 drum cu o masina <6 m – 45 euro (bilet cumparat online cu cel putin 30 minute inainte) si 53 euro (bilet cumparat direct de la statiile de pe pod – toll station), cu BroPass – 23 euro.

1 drum cu rulota/masina cu caravana 6-10 m – 96 euro (bilet cumparat online cu cel putin 30 minute inainte) si 106 euro (bilet cumparat direct de la statiile de pe pod – toll station), cu BroPass – 46 euro

1 drum cu rulota/masina cu caravana peste 10 m – 190 euro (bilet cumparat online cu cel putin 30 minute inainte) si 198 euro (bilet cumparat direct de la statiile de pe pod – toll station), cu BroPass – 85 euro

1 drum cu motocicleta – 27 euro (bilet cumparat online cu cel putin 30 minute inainte) si 29 euro (bilet cumparat direct de la statiile de pe pod – toll station), cu BroPass – 10 euro

Pentru a beneficia de tarifele BroPass, se va achita o taxa anuala de 43 euro.

Pentru bilete online, aici.

Durata unei calatorii cu masina – 10 minute.

Cu trenul operat de Skanetrafiken poti ajunge din Malmo in Copenhaga si invers.

Pretul unui bilet dus-intors este 216 SEK/persoana (100 lei). In costul acestui bilet este inclus si transporul in comun din Malmo si Copenhaga. Biletele se pot cumpara din gara, de la automate sau de la ghiseu, nefiind necesara validarea acestora deoarece in tren se face controlul biletelor. Pentru ruta Malmo-Copenhaga, am plecat de pe linia 2B, iar directia este Helsingor (via CPH Airport). Trenurile circula din 20 in 20 minute iar durata unei calatorii este de 30 minute. Pentru ruta Copenhaga-Malmo, directia este Hasselholm C – Lund.

Podul Oresund de pe plaja din Malmo

Podul Oresund a primit in anul 2002 premiul Outstanding Structure Award.

Atentie! Este foarte important de stiut ca podul Oresund trece frontiera dintre Danemarca si Suedia si ca se fac controale vamale la intrarea in Suedia, nu si la intrare in Copenhaga, asa ca nu uitati sa aveti cu voi pasaportul sau cartea de identitate!

Alte sfaturi utile de calatorie in Malmo, Suedia, gasiti in articolul: Malmo, Suedia – Sfaturi utile de calatorie.

Cele mai intersante obiective turistice din Malmo, aici: Top 10 Obiective turistice din Malmo, Suedia.

Love,

A.C.

Summary
Oresund, podul care uneste Danemarca de Suedia
Article Name
Oresund, podul care uneste Danemarca de Suedia
Description
Podul Oresund este cel mai lung pod rutier si feroviar din Europa, dar mai ales este podul care uneste 2 tari, Danemarca si Suedia.

Comments