Am plecat spre cea mai înaltă șosea din România și în sfârșit am reușit să ajung în zona unde peisajele sunt cele mai spectaculoase din întreg traseul Transalpina. De zeci de ori am ajuns doar până la Oașa, pentru că am ales cele mai nepotrivite momente…anotimpuri, mai exact primăvara sau toamna când drumul era închis. Zona imi este una dragă și o vizitez ori de câte ori am nevoie de tratament cu frumos.
Cabana Oașa, amplasată pe lacul Oașa este locul unde ma opresc ori de câte ori ajung în zonă, pentru o scurtă plimbare până la baza lacului dar și pentru a mânca la terasa amplasată în inima naturii.
Lacul Oașa
Drumul până aici este fantastic, l-am parcurs în toate anotimpurile și încă nu m-am săturat să ma minunez de frumusețea locului. Fiecare anotimp îmbracă împrejurimile cu veșminte aparte, complet diferite unul față de altul. De fiecare dată, nu ratez scurta oprire pentru poze în Săsciori, pe malul lacului care m-a frapat cu frumusețea lui în haina de toamnă. De atunci, mi-am propus că trebuie să îl văd cum se schimbă odată cu venirea iernii, primăverii și verii. Și da, toamna este cea care rămâne încă pe primul loc pentru mine.
Transalpina, denumită și „Drumul Regelui”, este șoseaua din Munții Parâng care face legătura între Transilvania și Oltenia, punctul cel mai înalt fiind în Pasul Urdele, la 2145 m. Transalpina este mai înaltă decât Trasfăgărașanul, traseu spectaculos pe care toată lumea îl cunoaște și pe care și noi am umblat de zeci de ori. Nu știu de ce dar probabil datorită faptului că eram mult prea familiarizată cu Transfăgărașanul iar noua rută de pe Transalpina era wow, primul impact a fost să fac imediat comparația între cele două și să declar Transalpina câștigătoarea trofeului – Cea mai frumoasă șosea la înălțime din România.
Asfaltarea parțială a șoselei a început în anul 2009, când s-a realizat traseul Sebeș-Oașa și Rânca-Novaci, abia în 2015 fiind deschisă publicului și cea mai spectaculoasă zonă de pe Transalpina – Obârșia Lotrului-Rânca, 30 de km de șosea, la peste 2000 m altitudine. În perioada iernii acesta tronson este închis fiind impracticabil din cauza zăpezii.
Se spune că șoseaua a început să fie construită de către localnici în secolul XVIII, când fiecare familie a participat la cladirea acesteia. Drumul, denumit „Poteca Dracului” a fost folosit încă din vechi timpuri de către ciobanii din Marginimea Sibiului care vroiau să treacă cu turmele în Oltenia.
În anul 1930 au început lucrări de pietruire a drumului, acesta fiind inaugurat de către regele Carol al II-lea în anul 1938, la Poiana Sibiului. La acea vreme, drumul era considerat o mare realizare tehnică, cu rol economic, strategic și militar.
Traseul pe care l-am urmat: Sibiu- Sebeș-Petresti-Săsciori-Căpâlna-Șugag-Oașa-Obârșia Lotrului-Rânca-Novaci și am ieșit la Baia de Fier, județul Gorj cu o scurtă oprire la Peștera Muierii și înapoi către casă – Vâlcea-Sibiu.
În săptămâna următoare, am urcat din nou pe Transalpina dar de data aceasta am ales să vizitez și Târgu Jiu.
După Novaci, traseul se poate continua cu vizitarea următoarelor:
- Targ Jiu (45 km), unde se poate admira Ansamblul Monumental Constantin Brâncuș, cu Masa Tăcerii, Coloana Infinitului, Poarta Sărutului.
- Peștera Muierilor de la Baia de Fier (8,6 km)
- Peștera Polovragi (15 km)
- Mânâstirea Polovragi (15 km)
Târgu Jiu
Mai exista și alte rute:
Sibiu-Săliște-Poiana Sibiului-Jina-Dobra-Lacul Tau-Oașa-Obârșia Lotrului-Rânca-Novaci.
Sibiu-Brezoi-Mălaia-Voineasa-Obârșia Lotrului-Rânca-Novaci.
Din București, distanța este de aproximativ 270 km iar traseul este: București-Pitești-Râmnicu Vâlcea-Horezu-Novaci-Rânca.
În zonă, pasionații de schi vor găsi domeniul schiabil Transalpina cu: Domeniu ski Vidra, Șureanu și Rânca.
Mai multe detalii, aici: Domeniu schiabil Transalpina.
Love,
A.C.